Campus recruitment: hoe maak je potentiële werknemers enthousiast voor je bedrijf?
De tijd dat afgestudeerden in de rij stonden om aan de slag te gaan bij je bedrijf is voorbij. Nee, vooral met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is juist het omgekeerde het geval. Als werkgever moet je alles in het werk stellen om potentiële werknemers enthousiast te maken voor je onderneming. Door een uitgekiende campus recruitment maak je als bedrijf de meeste kans om die felbegeerde getalenteerde student voor je te winnen.
Wat is campus recruitment?
Hoe interesseer je vandaag de werknemers van morgen voor je bedrijf? Dat is in feite wat campus recruitment inhoudt: het opbouwen van naamsbekendheid voor je bedrijf bij starters op de arbeidsmarkt in een zo vroeg mogelijk stadium. In de praktijk blijkt namelijk dat pas afgestudeerden eerder geneigd zijn om te kiezen voor een vertrouwde naam, of op zijn minst voor een bedrijf waar ze positieve verhalen over hebben gehoord. Waar campus recruitment zich voorheen vooral beperkte tot het organiseren van een bedrijvendag of het ad hoc werven van starters en stagiares op een beurs, is in het huidige digitale tijdperk ook de online zichtbaarheid van een bedrijf steeds belangrijker om potentiële sollicitanten te binden en te boeien.
Campus recruitment strategie
Om als bedrijf op het netvlies te komen van jong talent zijn er diverse campus recruitment strategieën denkbaar. De beste reclame is mond-tot-mondreclame, ook wel referral recruitment genoemd. Als werkgever kun je dit bijvoorbeeld stimuleren door je medewerkers duidelijk te maken dat er vacatures zijn, waarna zij op hun beurt hun eigen connecties benaderen om een vacature ingevuld te krijgen. Een andere mogelijkheid is om een paar collega’s te vragen om video’s te maken waarin ze zichzelf voorstellen, zodat potentiële sollicitanten alvast een beeld krijgen van de organisatie en de werksfeer.
Werving en selectie
Een doeltreffende werving en selectie is eveneens een essentieel aspect van een succesvolle campus recruitment strategie. Door stageplaatsen en traineeships aan te bieden, kun je al in een vroeg stadium de aandacht van studenten trekken en hen vertrouwd maken met de taken binnen je bedrijf. Bovendien zijn tevreden stagiars en trainees ideale ambassadeurs, omdat zij ook hun eigen netwerk enthousiast kunnen maken voor je bedrijf.
Online zichtbaarheid
Tot een hedendaags recruitmentproces behoort ook dat je als bedrijf online goed zichtbaar bent. Zorg op je social media-kanalen voor content die interessant is voor je doelgroep. Bovendien is het tegenwoordig cruciaal om je goed in te leven in de leefwereld van generatie Z, ook wel bekend als digital natives. Deze generatie, geboren tussen 1995 en 2020, kan zich geen leven zonder internet of sociale media voorstellen. Hierdoor zijn ze bijzonder kritisch ten aanzien van bedrijven met trage of verouderde websites en apps. Zorg er daarom als recruiter altijd voor dat al je online uitingen state-of-the-art zijn. Ook daarmee vergroot je de kans dat die felbegeerde student voor jou als werkgever kiest.
Recruiter worden? Volg dan een opleiding op het gebied van personeelsmanagement!
Wil je meer weten over hoe je als recruiter jong talent kunt aantrekken of hoe je bestaande medewerkers tevreden kunt houden of kunt begeleiden in hun loopbaan? Bij Laudius kun je diverse opleidingen volgen op het gebied van personeelsmanagement, te weten: Recruiter, Werkgelukdeskundige, Werkplekadviseur en Nemas HRM. Bij Laudius kun je je vrijblijvend inschrijven voor deze opleidingen met een proefperiode van 14 dagen. Zo kun je zelf ervaren of de opleiding bij je past en loop je geen enkel risico.