Inhoud - Basisopleiding Activiteitenbegeleleider
De Basisopleiding Activiteitenbegeleider bestaat uit de volgende 7 modules:
Module 1 – Kennismaking met het werkveld
In deze module ga je aan de slag met vragen als waarom is het meedoen aan activiteiten en het hebben van een zinvolle dagbesteding zo belangrijk voor mensen? Ook maak je kennis met de deelnemers, jongeren, ouderen, vluchtelingen. Mensen met vraagstukken op het gebied van gezondheid. Maar ook mensen met vraagstukken op het gebied van werk. Je ziet hoe een gemiddelde dag als activiteitenbegeleider er uit kan zien. Aan het eind van deze module zet je voor jezelf op een rijtje waarom jij graag aan de slag wilt als activiteitenbegeleider. Dit kan je helpen je opleiding zo goed mogelijk vorm te geven.
Module 2 – Een nieuwe groep!
Bij activiteitenbegeleiding heb je te maken met allerlei verschillende mensen én allerlei soorten groepen. Soms werk je met slechts één persoon samen, soms met grote groepen. Vaak zijn mensen afkomstig uit eenzelfde doelgroep, dan hebben ze naast hun verschillen ook gezamenlijke kenmerken. Deze gezamenlijke kenmerken bepalen vervolgens de behoefte van de groep en de activiteiten. Maar … de ene groep is de andere niet! Hierover krijg je theorie aangereikt én je wordt meegenomen in het verhaal van Johan, die als activiteitenbegeleider een groep begeleidt.
Module 3 – Hoe organiseer je activiteitenbegeleiding?
Activiteitenbegeleiding is niet alleen dat wat je in een groep ziet gebeuren, of wat je daar doet. Er moet van alles worden georganiseerd! Dit betreft bijvoorbeeld de materialen die je wilt gebruiken of de financiën. Waar haal je geld vandaan? Waar moet een activiteit allemaal aan voldoen op het gebied van wet- en regelgeving? Wat voor gevolgen heeft dat voor je mogelijkheden? Al deze vraagstukken worden in deze module behandeld.
Module 4 – Wat wil je bereiken en hoe?
Het is al meerdere malen gezegd: zoveel deelnemers, zoveel wensen, zoveel ideeën en mogelijkheden. Waar moet je rekening mee houden als je activiteiten organiseert? Je hebt te maken met deelnemers die een bepaalde ruimte nodig hebben, een bepaalde begeleiding. Om dat allemaal af te stemmen moet er heel wat worden gecommuniceerd en besloten. Ook daarover krijg je in deze module theorie en praktijk aangereikt. Zodat je straks gezamenlijk met de deelnemers en andere belanghebbenden kunt afstemmen hoe je de activiteiten en de begeleiding vorm gaat geven.
Module 5 – Eerst plannen, dan doen
In deze module gaat het over plannen maken, checklists en draaiboeken. Over van alles dat er voor zorgt dat je goed voorbereid begint. Zo zorg jij dat jouw activiteit op rolletjes verloopt. Met veel beeldmateriaal leer je hoe je je zo goed mogelijk kunt voorbereiden én hoe je kunt reageren als er toch iets in de uitvoering anders loopt. Ook bij het plannen is communicatie weer heel belangrijk. In deze module is extra aandacht voor interculturele communicatie, het communiceren met mensen uit andere culturen, zodat misverstanden zoveel mogelijk kunnen worden voorkomen.
Module 6 – Klaar voor de start: uitvoeren, evalueren en rapporteren van een activiteit
Het moment is daar je gaat nu aan de slag met de uitvoering! Diverse filmpjes en websites laten je activiteiten, de deelnemers en de activiteitenbegeleiders zien. Je leert over het belang van een prettige en veilige sfeer. Hoe je met je collega’s, het team waarin je werkt vraagstukken over de uitvoering kunt bespreken. Het doel is dat je het uiteindelijk met z’n allen nog beter kunt gaan doen. Na de uitvoering van een activiteit is de volgende stap het evalueren. Wat ging goed, wat kan beter? Uiteindelijk ga je rapporteren. Vaak is dat nodig voor bijvoorbeeld de financiering. Het delen van informatie via rapportage is voor veel partijen belangrijk: voor de deelnemers, de verzekering, je collega’s en andere professionals maar ook voor de familie en mantelzorgers.
Module 7 – Integratie: aan het werk als activiteitenbegeleider
In deze afsluitende module komen alle voorgaande modules bij elkaar. Je leert hoe je de verschillende onderdelen van het werk met elkaar kunt verbinden. Je kijkt terug op wat je in Module 1 hebt beschreven als je ideale werkplek. Wat heb je geleerd, wat wil je graag nog verder ontwikkelen? Hoe ziet jouw ideale werkplek als activiteitenbegeleider er nu uit, met al die nieuwe informatie en inzichten die je hebt gekregen? Doordat je een goed inzicht hebt in jouw mogelijkheden gaat het je vast lukken een stap te maken richting het aan de slag gaan als activiteitenbegeleider!
Super fijne cursus met een top docent