Inhoud – Opleiding Bestuurlijke informatievoorziening (BIV)
De opleiding Bestuurlijke Informatievoorziening (BIV) bestaat uit acht lessen. De lessen vormen achter elkaar een compleet stappenplan om uiteindelijk het examen van de Associatie met succes af te ronden.
Les 1 – Basisbegrippen
De eerste les staat in het teken van het uitleggen van de basisbegrippen van de Bestuurlijke Informatievoorziening en het verband tussen deze begrippen.
Les 2 – Interne controlemaatregelen
In deze les ga je kijken naar de basisbegrippen van interne controle, daarna leer je welke soorten interne controle er zijn. Daarna ga je dieper in op twee specifieke maatregelen van interne controle.
Les 3 – Typologiën
In les 3 ontdek je dat de beheersing van een huishouding verschillen per type organisatie.
Les 4 – Processen
In deze les worden de processen uitgewerkt. Aan het einde van deze les kun je in een concrete situatie de belangrijkste aandachtspunten, gevolgen en de daarbij behorende interne controlemaatregelen te beschrijven voor het:
- inkoopproces
- verkoopproces
- opslagproces
- productieproces
- financiële proces
Les 5 – Signaal tot inkoop, geautomatiseerde bestanden en het belang van interne controle
Tijdens deze les wordt ingegaan op drie onderwerpen:
• Hoe komt het besluit tot inkoop tot stand. Nadat in de eerdere lessen is aangegeven dat de inkoopfunctie een beschikkende functie is, wordt tijdens deze les geleerd welke maatregelen van interne controle nodig zijn om deze beschikkende functie te kunnen beheersen
• Als tweede leer je welke gegevens zijn opgenomen in de bestanden die gebruikt worden in de administratie
• Tot slot sta je stil bij de functie en het belang van de interne controle van de administratie en de subadministraties
Les 6 – Functies en taken van functionarissen, voorraadregistratie, informatiebehoefte van debiteurenbeheer en verkoop en vormen van facturering
Deze les bestaat uit een aantal verschillende onderdelen, die onderling geen direct verband hebben, behalve dat ze allemaal deel uitmaken van Bestuurlijke Informatievoorziening.
• Wat zijn de functies en taken van vier functionarissen (inkoop, magazijn, verkoop en productie) in de huishouding
• Als tweede leer je welke vormen van voorraadregistratie er zijn en welke vorm op welk moment het geschiktst is
• Als derde leer je welke informatie wordt opgeleverd voor debiteurenbeheer en de verkoopfunctie
• Tot slot sta je stil bij de verschillende vormen van facturering en leer je herkennen welke vorm van facturering het doelmatigst is in welke situatie
Les 7 – Het productieproces
Het productieproces staat centraal in deze les. Vanuit de definitie van de fasen van het proces ben je aan het einde van de les in staat om:
• Verband te leggen tussen de fasen van het productieproces
• In concrete situaties vast te stellen welke informatie nodig is voor de productieplanning, de voorcalculatie, de voortgangscontrole, uitvoering en de nacalculatie
• In een concrete situatie de wijze weer te geven waarop de productieplanning, de voorcalculatie, de voortgangscontrole, uitvoering en de nacalculatie plaatsvinden
• Het doel en inhoud van een productiebegroting (budget) te benoemen
• In concrete situaties de taken van het bedrijfsbureau te benoemen
• In een concrete situatie het verband te leggen tussen de registratie van de financiële feiten en de voor- en nacalculatie en de daaruit voortvloeiende verschillenanalyse
Les 8 – Overige onderwerpen
In de laatste theorieles staan de kassier en de kassa centraal, samen met de afdeling Personeelszaken (HRM) en de salarisadministratie. De les kent de volgende doelen:
• Je kent de functie en taak van de kassier
• Je kunt in concrete situaties de risico’s, de gevolgen en de maatregelen van interne controle van het (elektronisch) geldverkeer benoemen
• Je kunt de functie van de afdeling HRM en de personeelsadministratie aangeven
• Je kunt aangeven welke personeelsgegevens in een personeelsbestand opgeslagen moeten worden
• Je kunt in een concrete situatie het verband aangeven tussen de afdeling HRM en de salarisadministratie