Inhoud - Opleiding Crisismanagement
De opleiding Crisismanagement bestaat uit de volgende 10 modules
Module 1 – Wat is crisismanagement?
In deze eerste module wordt dieper ingegaan op wat crisismanagement inhoudt. Het belang van goed crisismanagement wordt beschreven, waarbij ook de financiële voordelen van crisismanagement voorbij komen.
Module 2 – De opbouw van organisaties en crisisstructuren
Je gaat in deze module verdieping vinden in de manier waarop organisaties zijn opgebouwd, zowel tijdens een crisis als daarbuiten. Je leert de verschillen tussen het crisismanagementteam (CMT) en het operationeel crisisteam (OCT), maar ook wat de bedrijfshulpverlening (BHV) in een organisatie doet.
Module 3 – De fasen van crisismanagement
In module 3 maak je nader kennis met de verschillende stappen van crisismanagement. Je leert cyclisch te werken, waarbij je kritisch kijkt naar de rol van het crisismanagementteam en hoe een crisis het hoofd is geboden. Ook leer je meer over de menselijke factor van crisismanagement.
Module 4 – Fase 1: preventie van een crisis
Een module vol met theorie over de eerste fase van crisismanagement: preventie van een crisis. Middels theoretische analysemodellen leer je een risico te analyseren en besluiten te nemen over een passende preventieve strategie. Hierbij leer je ook hoe je een organisatie kan voorbereiden op een crisis, door medewerkers op te leiden, te trainen en te oefenen. Bovendien leer je hoe je een crisispreventieplan kunt opstellen.
Module 5 – Fase 2: calamiteit en het gouden uur
Module 5 laat je kennis maken met de tweede fase van de crisis: het gouden uur, het eerste uur na het ontstaan van een crisis. Hierbij zal worden stilgestaan bij het alarmeren van de crisisorganisatie, samenwerking binnen en buiten de organisatie en het inperken van de schade van een crisis. Ook leer je hoe je kunt omgaan met emoties en hoe je leiderschap kunt tonen tijdens een crisis.
Module 6 – Fase 3: de chaotische fase
Na het gouden uur ontstaat een chaotische fase. Er ontstaat onrust en chaos, waarbij veel informatie op jou als crisismanager af komt. Het is daarom noodzakelijk om hoofd- en bijzaken te scheiden en op een gestructureerde manier om te gaan met informatie. In deze module leer je daarom verschillende methoden van besluitvorming en informatiemanagement. Je leert daarnaast omgaan met stress en hoge (werk)druk.
Module 7 – Fase 4: stabilisatiefase
In deze module leer je meer over de vierde fase van crisismanagement. Je leert in deze module verschillende strategieën om de schade na een crisis te beperken, crisismanagement op de lange termijn en hoe je de crisisorganisatie effectief kunt afschalen om terug te keren naar de normale situatie. In deze module leer je daarnaast ook de basisprincipes van timemanagement.
Module 8 – Fase 5: de nazorgfase
Na de stabilisatiefase ontstaat de nazorgfase, waarin de crisis voorbij is en wordt geëvalueerd hoe de crisis en het crisismanagement zijn verlopen. Je leert om crises gestructureerd te evalueren en verbetermogelijkheden te signaleren om de crisisrespons te optimaliseren. Bovendien leer je meer over collegiale ondersteuning in organisaties.
Module 9 – Een risicoanalyse maken
Een belangrijk onderdeel van crisismanagement is een risicoanalyse. In een risicoanalyse ga je op zoek naar risico’s die een organisatie loopt en bekijk je preventiestrategieën om de risico’s te verminderen. Je leert in deze module zelf een risicoanalyse op te stellen en risico’s in kaart te brengen.
Module 10 – Crisiscommunicatie
Een crisis gaat hoe dan ook gepaard met communicatie. In deze module verdiep je je daarom in verschillende methoden van effectief en efficiënt communiceren rondom een crisis. Je leert wat de basis is van communicatie, contacten met de media en het schrijven van een persbericht.