Cursusinhoud
De opleiding Gastheer/Gastvrouw in de zorg bestaat uit de volgende 7 modules:
Module 1 – jij als gastvrouw/gastheer in de zorg
In deze module ontdek je wat het beroep ‘gastvrouw/gastheer in de zorg’ zo leuk maakt. Je krijgt inzicht in welke taken belangrijk zijn en hoe je een goede beroepshouding aanneemt op de werkvloer. Als gastvrouw/gastheer in de zorg zijn bepaalde vaardigheden noodzakelijk, zoals communiceren en flexibel kunnen inspelen op situaties. Als beginnend professional hoef je niet meteen alles te kunnen. In de zorg werken betekent een leven lang leren.
Module 2 – Taken van een gastvrouw/gastheer
Een gastvrouw/gastheer in de zorg heeft een divers takenpakket. Zij/hij moet van alle markten thuis zijn: van schoonmaken tot en met lichte zorgtaken, van gezelligheid creëren tot signaleren. In deze module worden alle taken waarmee een gastvrouw/gastheer te maken kan krijgen, beschreven. Ook wordt aangegeven bij welke doelgroep deze taken behoren. De taken van een gastvrouw/gastheer kunnen namelijk per doelgroep verschillen. Als een gastvrouw/gastheer in de gehandicaptenzorg werkt, zal haar/zijn takenpakket anders zijn dan wanneer zij/hij in het ziekenhuis werkt.
Module 3 – Werken in verschillende doelgroepen
In deze module worden alle doelgroepen belicht voor wie een gastvrouw/gastheer kan gaan werken. Elke doelgroep is verschillend. Het is nuttig om te ervaren welke doelgroep bij jou past. Welke taken en vaardigheden trekken jou aan? Wat spreekt je aan in deze doelgroep en wat juist niet?
Module 4 - Inzetten van gesprekstechnieken en methoden
Gesprekken voer je de hele dag, of je nu thuis bent met je gezin of in een vergadering met je collega’s. Het is onmogelijk niet te communiceren. Gesprekken verlopen elke keer anders. Meestal verlopen ze spontaan. In de zorg kun je, of moet je zelfs, bewust bepaalde gesprekstechnieken inzetten, zoals luisteren, samenvatten en doorvragen. Deze module staat in het teken van oefenen en nog eens oefenen. Naast gespreksvaardigheden leer je in deze module verschillende methoden om een cliënt te leren zijn eigen problemen aan te pakken.
Module 5 - Samenwerken met cliënt, team en ouders
Deze module gaat over samenwerken. Samenwerken is essentieel om de levenskwaliteit van cliënten te verbeteren. Maar...., wat is samenwerken? Wat zijn kenmerken en obstakels binnen een samenwerkend team en hoe kun jij jouw samenwerkingsvaardigheden verbeteren? Met succesvol samenwerken kun je elkaar aanvullen, groei je als persoon en groeit het team als geheel. Het is fijn om te werken in een team dat goed functioneert, dus ga ervoor! Leer vaardigheden aan die je nodig hebt voor een goede samenwerking, want alles begint altijd bij jezelf!
Module 6 - Werken met een elektronisch dossier en een begeleidingsplan
Tegenwoordig slaan we alle informatie digitaal op in digitale rapportagesystemen. Ook in de zorg wordt gedocumenteerd. Iedere cliënt heeft een elektronisch cliëntendossier (ECD) of elektronisch patiëntendossier (EPD) in het ziekenhuis. Een gastvrouw/gastheer in de zorg werkt regelmatig met een ECD. In deze module wordt beschreven hoe je een ECD kunt lezen en gebruiken. Je kunt er informatie zoeken. Daarnaast leer je begeleidingsplannen te lezen en te gebruiken en rapportages te schrijven. Een gastvrouw die in het ziekenhuis werkt, rapporteert en leest het EPD niet. In deze module is het EPD wel globaal beschreven om je te laten zien wat de verschillen zijn tussen het ziekenhuis en overige zorgsectoren.
Module 7 – Reflectie
Een respectvolle benadering van cliënten begint bij het creëren van een visie. Een visie hebben betekent een bepaalde kijk hebben op iets. In een visie wordt geformuleerd hoe je met jezelf en de ander wilt omgaan. In deze module leer je:
1. hoe je visies kunt creëren op je bejegening van de cliënt. In de relatie met je cliënt ga je onderzoeken op welke manieren je een bepaalde situatie kan benaderen. Nadat je dan gehandeld hebt, ga je reflecteren op je gedrag. Reflecteren betekent van een afstand naar je eigen gedrag, communicatie en bejegening kijken. Als je achteraf vindt dat je beter anders had kunnen of moeten handelen, dan pas je deze verbeteringen in het vervolg toe (Bosch, 1998).
2. hoe je kunt leren reflecteren (zelfreflectie). Je gaat onderzoeken wie je nu bent en waar je naar toe wil. Hoe zou ik willen zijn ten opzichte van de cliënt? Wat wil ik bereiken en wat wil ik leren in mijn leven? Je denkt na over jezelf. Verder komt in deze module het reflectieverslag aan bod. Je leert hoe je een goed reflectieverslag kunt schrijven.