Cursusinhoud
De opleiding Leraarondersteuner bestaat uit de volgende 10 modules:
Module 1 – Persoonlijke en professionele ontwikkeling leraarondersteuner
In deze module ontdek je welke rollen en taken bij een leraarondersteuner horen. Je krijgt inzicht in de vaardigheden die je helpen je te ontwikkelen als leraarondersteuner. Daarbij kijk je waar jij op dit moment staat qua kennis en vaardigheden, bepaal je welke doelen je na wilt streven en hoe je dit gaat doen.
Module 2 – Een veilig, pedagogisch klimaat
Een veilig, pedagogisch klimaat is noodzakelijk om tot leren en ontwikkelen te komen. In module 2 leer je over pedagogische basisdoelen en hoe je deze in de praktijk realiseert. Ook denk je na over hoe je de voortgang van een kind kan volgen, zowel op sociaal als cognitief gebied.
Module 3 – Ontwikkeling van een jong basisschoolkind
In module 3 wordt uitgebreid ingegaan op de ontwikkeling van het jonge basisschoolkind. De verschillende hoofdgebieden worden besproken, zoals de motoriek (fijne en grove), de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taal- en rekenontwikkeling en de morele en seksuele ontwikkeling. Deze kennis is nodig om het jonge basisschoolkind goed te volgen en te begeleiden in de klassenpraktijk.
Module 4 – Ontwikkeling van een ouder schoolkind
Module 4 gaat uitgebreid in op de ontwikkeling van het oudere basisschoolkind. Samen met module 3 zorgt dit ervoor dat je een compleet en doordacht beeld krijgt van de ontwikkeling van kinderen tot 12 jaar.
Module 5 – Didactiek
Als leraarondersteuner is het noodzakelijk dat je in staat bent de didactische leerstof op een goede manier over te brengen. De piramide van Miller geeft je inzicht in een goede didactische opbouw. Ook leer je meer over verschillende werkvormen om zo gevarieerd te zijn in je instructie en zo goed als mogelijk aan te sluiten tussen verschillen. Het zelfstandig leren en het creëren van een betekenisvolle leeromgeving geven je handvatten om het zelfsturend leren bij leerlingen aan te moedigen.
Module 6 – Taalontwikkeling
De taalontwikkeling van kinderen is heel belangrijk. Vanaf de kleutergroepen zijn scholen al hard bezig om hun aanbod breed en gevarieerd aan te bieden. Deze module gaat in op de verschillende taaldomeinen. Je leert meer over de SLO doelen van taal. Ook krijg je informatie over dyslexie en over welke programma’s voor leerlingen er in de school gebruikt kunnen worden. Daarnaast leer je meer over spelling, spellingscategorieën en hoe je leerlingen met spellingsproblemen in de praktijk kunt begeleiden.
Module 7 – Rekenontwikkeling
De rekenontwikkeling bestaat uit verschillende fasen die een kind doorloopt. Het kan zijn dat een kind met rekenen goed meekomt, dan is verdiepende stof en compacting aan te raden. Het is ook mogelijk dat een kind extra begeleiding nodig heeft. Er zijn pijlers voor het rekenonderwijs, die in deze module toegelicht worden. Je leert meer over welke rekenproblemen er kunnen zijn, hoe je deze kunt herkennen, wat ze voor jouw begeleidende rol betekenen en ook hoe dyscalculie wordt vastgesteld.
Module 8 – Klassenmanagement
Als leraarondersteuner kom je vaak in verschillende groepen. Het is belangrijk dat je weet hoe je effectief klassenmanagement toepast. Dit gaat over de vaste routines die je aanhoudt en afspraken die je met kinderen en collega’s maakt, maar ook over het plannen van je agenda en het neerzetten van materialen. Wie een soepel klassenmanagement heeft, ziet dat dit kinderen en de school ten goede komt. In deze module lees je er meer over.
Module 9 – Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie
Een goede communicatie is erg belangrijk om de ouderbetrokkenheid te stimuleren. Als leraarondersteuner heb je ook te maken met communicatie, zowel met leerlingen, ouders, als collega’s. Het helpt dan als je gesprekstechnieken op een positieve wijze kunt inzetten. Open het gesprek ingaan, doorvragen, luisteren en samenvatten maken vaak een wereld van verschil. Module 9 gaat over gesprekken met kinderen, ouders en collega’s.
Module 10 – Professioneel werken
Als leraarondersteuner werk je met verschillende partijen samen. Je stemt dagelijks af wat je werkzaamheden zijn met de groepsleraar. Ook je begeleiding stem je af met de leraar of een remedial teacher. Je geeft je inbreng in vergaderingen en weet hoe je jezelf kunt voorbereiden op een teambijeenkomst. Bij professioneel werken hoort ook het werken aan je eigen kennis, kwaliteiten en vaardigheden. Daarover leer je meer in module 10.