Inhoud - Opleiding Provocatief Coachen
De opleiding Provocatief Coachen bestaat uit de volgende 8 modules:
Module 1 – Inleiding in reguliere coaching
In deze eerste module wordt een kader geschetst voor provocatief coachen. Dit kader bestaat uit een inleiding in reguliere coaching. Met reguliere coaching worden alle andere vormen van coaching bedoeld, die in hun uitgangspunten en gedragsregels sterk verschillen van provocatief coachen.
Module 2 – Provocatief coachen – effectief uitdagend
In deze module gaan we dieper in op de definitie, het ontstaan en de theorie van provocatief coachen. Om de technieken succesvol toe te passen, is het van belang dat je de visie en methode van provocatief coachen kent. Je zult deze basis dus nodig hebben om te begrijpen waarom en wanneer je provocatief coachen kan toepassen.
De uitgangspunten, theorie en basistechnieken komen aan bod in deze en de volgende modules. Je zal hierbij zien waarom provocatief coachen een interessante en aantrekkelijke vorm van coaching is. Je mag je rol als coach anders gaan interpreteren, waarbij je jezelf als een lachspiegel opstelt die bij de coachee irritatie, frustratie of een lachbui zal opwekken. Hoe dit tot gedragsverandering leidt, leer je in deze modules.
Module 3 – De effectiviteit van provocatief coachen
In deze module wordt de effectiviteit van provocatief coachen behandeld. Voor zowel reguliere coaching als provocatieve coaching bestaat geen meetinstrument voor de effectiviteit. Deze module gaat daarom over de effectieve toepassing van provocatief coachen. Hiervoor komen de verschillen tussen regulier en provocatief coachen, de positieve resultaten, eventuele risico’s en geschikte en ongeschikte coachees voor provocatieve technieken aan bod.
Bij wie werken provocaties wel en bij wie niet? En welke resultaten mag je verwachten als je effectief provocaties toepast? Aan het eind van deze module heb je inzicht in de motivatie en relevantie om provocatief coachen in te zetten.
Module 4 – Farrelly-factoren
Vanaf deze module gaat de opleiding zich richten op het “hoe?” van provocatief coachen. Deze module gaat verder in op de technieken die een provocatieve coach gebruikt. Wat doet een provocatieve coach? Dat antwoord wordt in deze module gegeven.
In deze module gaan we kijken naar de technieken die de founding father van de provocatieve stijl, Frank Farrelly, gebruikte. Deze technieken zijn verwerkt in de ‘Farrelly-factoren’. Door middel van categorisering, uitleg en voorbeelden worden de technieken verder uiteengezet.
Module 5 – De provocatieve coach
Om een provocatieve coach te kunnen worden, is veel kennis en vaardigheid nodig. Het hebben van kennis en het begrijpen van de werkwijze van provocatief coachen zal zich gaan vertalen in het doen. Een provocatieve coach heeft ervaring nodig om de provocatieve stijl eigen te maken.
Hoe word je een provocatieve coach? Of ben je al een provocatieve coach en moet je je specifieke vaardigheden verder trainen en verdiepen? In deze module wordt de basishouding van de provocatieve coach behandeld. De visie en vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het succesvol provoceren komen hier aan bod.
Module 6 – Respectvol provoceren – de werkwijze
Om de provocatieve stijl te kunnen toepassen zijn er bepaalde competenties die een coach moet hebben en ontwikkelen. Daarnaast heeft hij een manier van werken, een rol ten opzichte van zijn coachee en zijn er verschillende keuzes die hij kan maken in een provocatief gesprek.
In deze module wordt de werkwijze van de provocatieve coach verder behandeld. Het gaat hierbij niet om de technieken die de coach gebruikt, zoals behandeld in module 4: de Farrelly-factoren. Met de werkwijze worden de principes, de manier waarop de provocatieve coach zich opstelt, wat valkuilen kunnen zijn en zijn praktische werkwijze in het coachingsgesprek bedoeld.
Module 7 – De coachee en het proces van veranderen
Om een coachee beter te begrijpen en zijn proces te ondersteunen, is het van belang dat een coach begrijpt hoe de coachee opmerkingen en vragen verwerkt en wat deze doen met zijn veranderbereidheid. In deze module wordt het interne proces van de coachee behandeld. Dus wat gebeurt er tussen de input (wat de coach zegt) en de output (hoe de coachee reageert) vanbinnen bij de coachee. Welke mentale en emotionele processen spelen er tijdens een coachingsgesprek en specifiek bij provocatief coachen.
De module richt zich op het proces van veranderen vanuit de cognitieve gedragstherapie. Hoe komt iemand tot verandering en beweging? Dat is de vraag die in deze module beantwoord wordt. En hoe kan de provocatieve coach met deze kennis zijn coachee zodanig provoceren, beïnvloeden en sturen dat de coachee blijvende gedragsveranderingen laat zien.
Module 8 – Provocatief coachen – aan de slag
In deze module ga je aan de slag! Door middel van oefeningen en opdrachten ga je de eerder opgedane kennis, theorieën en gesprekstechnieken toepassen in oefensessies met oefencoachees. Je leert hierbij hoe je stap voor stap de provocatieve stijl kan integreren in jouw werk als coach.