Inhoud - Opleiding Remedial Teacher
De opleiding Remedial Teacher bestaat uit de volgende 9 modules:
Module 1 – Wat is remedial teaching?
In deze eerste module wordt dieper ingegaan op het vak remedial teaching. Wat houdt dat begrip nou precies in? En wat wordt er van je verwacht als remedial teacher? Je leert over welke taken een remedial teacher op school kan hebben en welke kinderen er voor remedial teaching in aanmerking komen. Je leert wat de rol van een remedial teacher binnen passend onderwijs is en welke competenties horen bij deze specialisatie. Kortom, alles wat nodig is om een goed beeld te vormen van het werk van een remedial teacher.
Module 2 – Handelingsgericht werken (HGW)
Handelingsgericht werken is een bekende methodiek in onderwijsland. Een helpende methode om de kwaliteit en effectiviteit van het onderwijs en de begeleiding te verbeteren. Het is een systematische manier van werken vanuit de onderwijsbehoeften van een kind. Als remedial teacher leer je met behulp van handelingsgericht werken te kijken naar de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Je gaat uit van de positieve kenmerken van een kind en gaat samen op zoek naar passende begeleiding. In deze module krijg je meer inzicht in de zeven uitgangspunten van HGW. Daarnaast komen de fasen en stappen aan bod en jouw rol als remedial teacher binnen HGW.
Module 3 – De remedial teacher in de praktijk
In module 3 maak je kennis met het werk van een remedial teacher in de praktijk. Hoe het zou kunnen zijn, benadrukken we daarbij, want op elke school wordt deze functie anders ingevuld. Je leert de verschillende stappen die je zet na de aanmelding van een kind. Je weet hoe je een handelingsplan maakt en hoe je een kind met specifieke onderwijsbehoeften kan ondersteunen met behulp van allerlei methodieken. Als remedial teacher krijg je te maken met kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben. Welke methodiek kan je inzetten? Hoe sluit je aan bij deze specifieke onderwijsbehoeften? Hoe zorg je voor een veilig pedagogisch klimaat? Hoe stimuleer je de intrinsieke motivatie?
Module 4 – Communicatie en gesprekken
Een module vol met theorie over communicatie en gesprekken. Met kinderen, ouders en leerkrachten. Een pittige module, niet zozeer betreft de theorie, maar de praktijk is en blijft een uitdaging! Als remedial teacher krijg je te maken met lastige gesprekken. Hoe breng je bijvoorbeeld slecht nieuws bij een ouder? Hoe confronteer je een kind met zijn gedrag? Dit soort gesprekken kan je niet voorkomen. Je kan er wel voor zorgen dat je weet hoe je hiermee kan omgaan. En hoe je je kan voorbereiden op een gesprek.
Naast een uitdaging, is het voeren van gesprekken heel leerzaam. Wat gebeurt er als jij een kind om feedback vraagt op jouw handelen? Het voeren van een goed gesprek leer je niet vanaf papier, het is geen trucje. Gesprekken moet je oefenen. En daarbij kan je gebruik maken van de geleerde theorie.
Module 5 - Begeleiden van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied
Als remedial teacher krijg je te maken met kinderen die op sociaal-emotioneel gebied last hebben van de gevolgen van specifieke onderwijsbehoeften. Denk bijvoorbeeld aan een kind die door rekenproblemen erg faalangstig is. Je gaat je verdiepen in het zelfvertrouwen, het CAR-model, faalangst en oplossingsgericht werken. Je leert hoe je als remedial teacher bepaalde methodieken kan inzetten tijdens de begeleiding. Maar net zo belangrijk is dat je deze methodieken deelt met leerkrachten en ouders. Zo zijn ook zij in staat kinderen met sociaal-emotionele problemen te begeleiden. Het welbevinden van een kind staat voorop in deze module. Elk kind verdient een veilige plek op school waarin hij zich op zijn eigen manier en tempo kan ontwikkelen.
Module 6 – Begeleiding bij Nederlandse taal
In de module gaat het om de Nederlandse taal met de focus op taal, lezen en spelling. Een belangrijk vak op de basisschool waar veel tijd aan besteed wordt. En essentieel om te kunnen functioneren in de maatschappij. Toch gaat de leesvaardigheid van kinderen de laatste jaren achteruit. Heel zorgelijk! Een uitdaging en flinke klus voor het basisonderwijs waar jij als remedial teacher het verschil kan maken. Je gaat je verdiepen in de ontwikkeling op het gebied van taal, lezen en spelling.
Module 7 - Begeleiding bij schrijven
In module 7 gaat het over schrijfonderwijs. Niet een brief, email of en appje schrijven, maar echt over de handschriftontwikkeling. Hiervoor is steeds minder aandacht. Dit terwijl het essentieel is voor de ontwikkeling van een kind. Als remedial teacher kan je met jouw kennis en vaardigheden kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op schrijfgebied goed begeleiden. Je leert hoe je het schrijfonderwijs op een basisschool goed kan vormgeven en welke voorwaarden belangrijk zijn.
Module 8 – Begeleiding bij rekenen
In deze module ga je je verdiepen in het rekenonderwijs, de rekenontwikkeling die kinderen doormaken en de uitdagingen die kinderen daarbij tegen kunnen komen. Het vak rekenen is een belangrijk onderdeel van de basisschool en essentieel voor het functioneren van kinderen in de maatschappij. Veel kinderen leren niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen. Je leert hoe jij het rekenonderwijs op een basisschool kan verbeteren en vormgeven, zodat het aansluit bij de behoeften van elk kind.
Module 9 – Begeleiding bij gedrag
Moeilijke kinderen bestaan niet. Ze laten soms moeilijk gedrag zien. Hoe ga je daar als remedial teacher mee om? Waarom laat een kind dit gedrag eigenlijk zien? In module 9 leer je meer over veel voorkomende gedragsproblemen. Je leert over de oorzaken en gevolgen. En het belangrijkste, je leert hoe je hiermee kan omgaan. Je maakt kennis met methodieken en interventies die je kan inzetten om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden. En dit hou je niet voor jezelf, je deelt deze kennis en vaardigheden met collega’s en ouders.